Conditie

Als je een goede conditie hebt is dat super fijn! Je voelt je fitter, zelfverzekerder en bent niet direct moe als je even naar het einde van de straat moet rennen. Als je met je kinderen of kleinkinderen een balletje wilt trappen is het toch super dat je niet direct staat te hijgen en je niet meer kan/buiten adem bent. Een goede conditie is goed voor je longcapaciteit, verlaagd je risico op hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten of een hartaanval.

Om je conditie te verbeteren moet je wel wat doen, uiteraard😉 Zoek bijvoorbeeld een sport die je leuk vindt en train je uithoudingsvermogen. Zelf ren ik dagelijks (sommige periodes minder) in ieder geval een rondje van bijna 3 km, tussendoor doe ik dan soms een sprintje of ren ik wat stukjes iets sneller. Doordat ik de lat heel laag leg (je kan beginnen met lopen en steeds meer naar joggen) is dit iets wat ik goed vol kan houden.

Hou je het liever bij wandelen, kijk dan eens of je stukken tussendoor kan snelwandelen. Je zal merken dat je iets extra’s aan je conditie doet op dat moment en dat je het warmer krijgt. Elke bewegingsactiviteit die je doet is er één. Wees niet te streng voor jezelf, maar lief (het codewoord haha). Niet té lief en altijd eerlijk naar jezelf zijn. Een rondje wandelen als je ’s avonds op de bank ligt is altijd nog beter dan geen rondje wandelen en Elk uur MOVE meedoen elke dag en je dat eigen maken is al zoveel meer dan dat je die oefeningen (die je niet eens echt tijd kosten) ook niet had gedaan.

Dus lief zijn voor jezelf, maar je er niet te gemakkelijk vanaf helpen.

Delen:

Bekijk ook:

De basis – Beweging

Bewegen is gezond. Je leest het overal en jij weet dat vast ook wel. Maar toch blijft genoeg beweging voor velen een lastige uitdaging. Hoe

Lezen »

Stretching

Stretching vind ik zelf ook een hele belangrijke vorm van beweging. Het houdt je soepel en werkt heel goed tegen stijfheid. Hoe ouder je wordt,

Lezen »

Kracht

Spiermassa opbouwen en onderhouden is ook een belangrijke peiler voor een goede hormoonbalans. Je hebt de echte fanatiekelingen die uren sporten, maar voor een goede

Lezen »