Optimale voeding & spijsvertering

Een stukje uit het boek ‘Je kan alleen maar winnen’:

Er zit een groot verschil in jezelf vullen en jezelf voeden. En dat je jezelf nu wellicht vaak vult in plaats van voedt, is niet jouw schuld. Je moet het maar net weten. De markt is er op ingespeeld. De hersenen raken namelijk verslaafd aan suiker en ze kunnen niet omgaan met constante eetverleidingen. De voedingsindustrie maakt hier handig gebruik van; er is steeds meer suiker in ons eten gestopt. Vruchtendranken, paneermeel, soepen, sauzen, brood, crackers, beschuit, vleeswaren, paté, muesli, werkelijk overal zit suiker in en dit is een grote belasting voor je lichaam!

We hebben ons lichaam nodig om te kunnen leven. We verlangen en vragen het lichaam ook dat het ons gezond en fit houdt en dat we ons goed en gelukkig (blijven) voelen.

Het is niet gek dat je het ‘nieuwe’ eten graag eet. Het ‘nieuwe’ eten zit vol met suikers en e-nummers. We zijn er allemaal ingerold en ‘verslaafd’ aan geraakt.

Verslaafd aan suikers en zoet, gewend aan andere toevoegingen als smaakversterkers en verwend door het gemak.

We eten dit ‘nieuwe’ eten, omdat dit normaal geworden is. We weten niet beter en de supermarkten liggen er vol mee! Het is een gewoonte, het is gemakkelijk, er is altijd wel iets in de aanbieding of we vinden dat we het ‘verdiend’ hebben. Het is ook zo begrijpelijk allemaal. Want als het in de supermarkt ligt, dan zal het toch wel zo slecht niet zijn?! Helaas, niets is minder waar. We worden misleid, en niet zo’n klein beetje ook.

Gelukkig staat lijnrecht tegenover de fabrieksvoeding, onze mooie natuurvoeding. ♡

En echt, onze natuurvoeding is zo krachtig, dat veel daarvan zelfs al eeuwenlang wordt ingezet als medicijn! Sommige groenten bijvoorbeeld, bevatten zoveel voedingsstoffen, dat je ze als een waar natuurlijk medicijn kan zien. Vandaar het bekende gezegde van Hippocrates: “Laat voeding je medicijn zijn en je medicijn je voeding.” Natuurvoeding die een eerlijke kans én tijd heeft gekregen om te groeien en te ontwikkelen, díe voeding maakt ons blij en vergroot juist ons levensgeluk op lange termijn.

Tuurlijk, een keer fabrieksvoedsel kan geen kwaad; het geeft je een stukje genot. Maar beperk het en ga vaker nee zeggen. Wees slim en denk op de langere termijn. Drie dagen achter elkaar veel taartjes, ijsjes en/of koeken en weinig groenten, zorgen er voor dat je je op dag 4 een stuk minder lekker voelt dan als je de verhoudingen had omgedraaid.

Weet je wat zo leuk is: als je steeds meer compassie gaat voelen voor je lichaam en je steeds grotere hoeveelheden natuurlijke voeding gaat eten, zal je zien dat je lichaam veel minder trek krijgt in die verslavende zoet-zout-vetcombinaties.

We zijn ons er vaak niet genoeg van bewust hóe belangrijk het is om te kiezen voor gevarieerde, kwalitatief goede, licht verteerbare voeding dat ons lichaam makkelijk kan opnemen. Vooral dat laatste is belangrijk; als je spijsvertering verstoord is, kan het steeds minder goed voedingsstoffen opnemen, ook al eet je die dag nog zo gezond. Je bent niet alleen wat je eet, je bent ook vooral wat je opneemt.

Je spijsvertering moet namelijk al onze ingenomen voeding afbreken in bruikbare stoffen. Zo moeten eiwitten in aminozuren worden geknipt, zodat we er onder andere hormonen en neurotransmitters van kunnen maken. Als je spijsvertering is verstoord, gebeurt dit in stukjes knippen van de eiwitten niet goed en worden het onbruikbare aminozuren die tot allerlei klachten kunnen leiden, waaronder vooral veel allergische- en vermoeidheidsklachten. Ook maken we dan te weinig hormonen en neurotransmitters aan, zoals melatonine (om goed te slapen), serotonine (om je blij te voelen) en dopamine (voor je genotsgevoel).

De buik, ons tweede brein

Sinds een tijdje wordt de buik ook wel ons ‘tweede brein’ genoemd. Net als in de hersenen bevat het spijsverteringskanaal miljoenen neuronen. Alle neuronen van het spijsverteringsstelsel en de hersenen samen, communiceren voortdurend met elkaar. Deze voortdurende overdracht tussen de hersenen en de emoties werkt door op de ingewanden. Denk maar eens aan je buik die kan reageren als je angstig of gestrest bent. Degeneratieve ziekten zoals Parkinson hebben mogelijk een oorzaak in onze buik.

Onze darmen zijn dus niet zomaar een kanaal waar voedsel doorheen gaat. Ze bevatten meer dan 100 miljoen neuronen, scheiden een kleine 20 neurotransmitters uit die identiek zijn aan die uit onze hersenen en bevatten een indrukwekkend aantal bacteriën, meer dan 100.000 miljard, die we onze darmflora noemen. Deze darmflora speelt een hoofdrol in ons welzijn en onze gezondheid. Daarom is het zo’n ontzettend belangrijk instrument om het grote orkest goed te laten spelen.

Wanneer de darmbacteriën beschadigd en uit balans zijn, kunnen de gevolgen voor de gezondheid ernstig zijn. De belangrijkste boosdoener is ons supermarktvoedsel dat rijk is aan chemische toevoegingen, suiker, slechte vetten en wat weinig vezels bevat. Andere zijn antibiotica en medicijnen, alcohol, pesticiden en nog een hele belangrijke boosdoener is stress. Ook gluten, lactose en voedingsmiddelen die hoog zijn aan lectinen (een onverteerbaar eiwit dat voorkomt in bonen en nachtschadeplanten zoals pepers), kunnen de darmflora uit balans halen. Gevolg: te veel vijandige darmbacteriën ten overstaande van de vriendelijke darmbacteriën. Het lichaam produceert toxinen (gifstoffen) die het immuunsysteem verzwakken, het darmslijmvlies laat dan allerlei ongewenste stoffen door die het ontstaan van voedselintoleranties, allergieën of ziektes kunnen veroorzaken.

“Alle ziekte begint in de darmen.” – Hippocrates

De basis van je eten moet basisch zijn

Om optimaal energie aan te kunnen maken en je lichaam preventief goed te beschermen, moet je ongeveer 80% basisch eten en 20% zuurvormend. Helaas is deze verhouding bij veel mensen juist andersom. Zuren in je lichaam zijn net zo belangrijk voor je gezondheid als basen, beiden heb je nodig, maar het gaat echter om de balans en bij veel mensen slaat de zuur-basebalans flink door naar te zuur. De overtollige zuren worden vooral in je bindweefsel opgeslagen. Cellulitis, hoofdpijnen, candida/schimmelinfecties, stijve spieren en gewrichten, huidklachten, een vieze zweetlucht en veel vocht vasthouden kunnen hiervan het gevolg zijn.

Verzuring komt niet alleen door ongezonde voeding. Ook hier zien we weer de bekende boosdoeners, zoals stress, weinig bewegen en slecht slapen. Maar ook te weinig drinken, medicijngebruik, de bodemkwaliteit waar ons voedsel op groeit en ook eetgedrag, zoals te snel eten, slecht kauwen, te grote porties en te vaak eten zorgen dat een lichaam kan verzuren.

Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor een stabiele body & mind.”

Genen

Ik hoor vaak mensen zeggen dat ziektes genetisch bepaald zijn. Natuurlijk spelen je genen een rol, maar hoe jij voor jezelf zorgt en hoe jij jezelf voedt, zou kunnen bepalen of je de ziekte activeert of niet, een uitzondering daargelaten.

In het boek van Rineke Dijkinga staat deze mooie zin, ook al geschreven door Hippocrates:

Een ziekte ontstaat nooit als een donderslag bij heldere hemel, maar is het gevolg van duizenden kleine aantijgingen tegen de menselijke natuur.

Delen:

Bekijk ook:

That’s the food

Gezonde natuurlijke voeding voor je darmen en hersenen Gezonde natuurlijke voeding voor je darmen en hersenen. We hebben het hier over vitamines, mineralen, sporenelementen, koolhydraten,

Lezen »

Basissupplementen

Door de verarming van de landbouwgrond en de bewerkte producten wordt het een lastige klus om te zorgen dat je van alles ruim voldoende binnenkrijgt.

Lezen »