Zelfcompassie

Zelfliefde en zelfcompassie is iets waar velen een tekort aan hebben. Zelfliefde is ook nog niet voor iedereen een prettig woord, alsof het iets egoïstisch is. Zelfliefde is niet egoïstisch, zelfliefde is krachtig. Het zorgt ervoor dat je beter voor jezelf en voor een ander kan zorgen.

Zelfliefde = goede zelfzorg. Dat betekend dus lief zijn voor jezelf en je lichaam, maar ook weer niet té lief. Té lief is namelijk helemaal niet lief. Net als wanneer je te lief bent voor je kids; het is veel liever om ze waarden en normen te leren en ze te leren zich aan afspraken te houden door af en toe niet ‘lief’ tegen ze te zijn, maar consequent en duidelijk.

Velen van ons leren om negatieve emoties te onderdrukken, want ja, wat moet je er mee? Eigenlijk is zelfliefde juist het tegenovergestelde, want serieus nemen wat je voelt en dat erkennen is helpend en helend. Het idee om naar die plek onder water te gaan, waar de pijn zit, is niet fijn. Boven water blijven, lijkt dan prettiger. Toch is het anders! Je emoties willen namelijk gehoord en gevoeld worden, dan krijgen ze erkenning en ontstaat er zachtheid. Als er verdriet of boosheid vrijkomt wat er even van jou mag zijn, zal je ervaren dat het daarna plaats kan maken voor de liefde die er achter zit. Je hebt een stukje van de muur en uiteindelijk misschien de hele muur afgebroken en je zal merken dat je je iedere keer een beetje lichter, vrijer en meer ontspannen voelt.

Innerlijke criticus

De innerlijke criticus ontwikkelt zich al heel vroeg in ons leven. We krijgen namelijk als kind hoe dan ook met pijn en afwijzing te maken. Als kind wil je dat helemaal niet voelen. Je wil niet falen. Je wil aandacht en waardering van je ouders en de mensen om je heen krijgen. Onbewust ga je tegen jezelf zeggen: “Niet aanstellen, niet huilen nu.” Alle boodschappen, verwachtingen en gedragingen uit je omgeving, kunnen nu een stem in je hoofd hebben veroorzaakt die zegt: “Het is niet goed genoeg.”, “Je bent niet goed genoeg.”, “Er is iets mis met je.”, en dat kan zich op allerlei fronten uiten.

De allereerste stappen om meer zelfliefde te creëren, is erkennen dat je jezelf de grond in praat en dat je het continu belangrijker vindt wat een ander ervan vindt. Het is van belang dat je voelt en gaat erkennen hoeveel impact dit op je leven heeft. Deze vorm van angst en onzekerheid houdt het groeien van je brein tegen → wat het halen van je doelen in de weg zit, zoals een nieuw STABIEL en gezond eet- en leefpatroon.

Je kunt de negatieve gedachten niet direct stoppen, maar je kunt het stoppen wel trainen om deze patronen te door breken. Net als krachttraining; door het te doen wordt je steeds sterker. Je gedachten zijn niet de waarheid. Het zijn je gedachten maar. Als je dit oefent, verliezen ze hun kracht en zal je steeds liever worden voor jezelf. Zie hiervoor ook de info bij ‘Actief brein’ op p. 78 of op de website: www.healthynl.nl/actiefbrein.

Ik zeg altijd: “Om je gezonde eet- en leefstijl (en daarbij het verlichten of zelfs weg krijgen van klachten) te kunnen bereiken, is het bouwen aan een stevige basis noodzakelijk. Ik zie het dan altijd zo voor me: dat zorgen voor gezonde voeding, beweging, buitenlucht, ontspanning + orde en overzicht je bouwstenen zijn en het cement, wat er voor nodig is om de stenen stevig te kunnen opbouwen, zijn je helpende, positieve gedachtes.

Delen:

Bekijk ook:

Challenge 10xMOVE

Zet die pomp voor je lymfeklieren aan! 😊 Je lymfevatenstelsel loopt naast je bloedvatenstelsel en hoe je bloed je voedingsstoffen vervoerd, zo vervoert het lymfevocht

Lezen »

Dankbaarheid

Het leven is wonderlijk en ik voel dat elke dag. Als je het leven neemt als vanzelfsprekend, als normaal, dan zal dat je geluksniveau stabiliseren

Lezen »